En BMW 3-serie med dieselmotor – dens største problem er, at udslippet af NOx er farligt for mennesker.
En BMW 3-serie med dieselmotor – dens største problem er, at udslippet af NOx er farligt for mennesker.
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Mest farlig: Benzin eller diesel?

Skal dieselbiler forbydes i f.eks. København? Den politiske debat raser i forlængelse af den såkaldte Diesel Gate, hvor VW snød med udslippet fra dieselbiler

Af Flemming Haslund
Tre typer udslip

Partikler: Små sodpartikler, der findes i både benzin- og dieselbiler. Udslip kan reduceres med partikelfilter.
NOx: Det store problem, NOx er skyld i mange menneskers død. Kan reduceres med SCR-katalysator.
CO2: Opstår ved forbrænding af fossile brændstoffer. Kan reduceres ved motorers konstruktion.
Dertil udslip af andre typer stoffer, f.eks. CO og HC. De er dog ikke så problematiske.

 Volkswagens snyd med en række af deres dieselbilers udslip har vendt op og ned på dieselbilers omdømme, og måske har det ødelagt motorernes fremtid. Og i takt med dieselernes øgede modvind dukker der flere og flere undersøgelser frem, der påviser, at mange mennesker dør for tidligt som følge af udslip. Senest en undersøgelse fra København.

Men er debatten fair; forurener dieselbiler i realiteten mere end benzinbiler? Det korte svar er, at det kan man ikke afgøre med et ja eller nej. Det dybere problem er, at benzinbiler især udsender CO2, der er til fare for klimaet, mens dieselbiler især udsender NOx, der er til fare for det enkelte menneske.

Derfor ender benzin versus diesel i en politisk afvejning af, om det er værst, at klimaet ændres som følge af den globale opvarmning (som følge af CO2), eller om for mange mennesker dør (som følge af NOx).

En bil på fossile brændstoffer, benzin eller diesel, udsender en lang række stoffer; de tre farlige er sodpartikler, NOx og CO2. Både benzin- og dieselbiler udsender disse partikler. Mængden kan reduceres med partikelfiltre, der lige nu findes på alle dieselbiler. Partikelfiltre findes allerede til benzinbiler og flere er på vej.

For tidlig død

Et af de to store problemer er udslippet af NOx, der er stoffet, der er skyld i mange menneskers for tidlige død. NOx kan nedbringes på forskellige måder; mest effektivt ved hjælp af en såkaldt SCR-katalysator, som med stoffet AdBlue kan reducere NOx til næsten ingen ting.

Tredje væsentlige udslip er CO2, der opstår ved forbrænding af fossile brændstoffer. De kan ikke undgås eller filtreres fra som andre stoffer. Når der afbrændes én liter benzin/diesel, opstår der x antal gram CO2 – 12 procent mere pr. liter diesel. Udslippet af CO2 kan reduceres med motorernes konstruktion; især størrelse. Det er netop derfor mange bilfabrikker downsizer, altså går ned i antallet af cylindre og slagvolumen.

En BMW 3-serie med benzinmotor – dens største problem er, at udslippet af CO2 er belastende for klimaet.
En BMW 3-serie med benzinmotor – dens største problem er, at udslippet af CO2 er belastende for klimaet.
Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det – benzin- og dieselmotorer er nu til dags ens set nede i motorrummet.
Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det – benzin- og dieselmotorer er nu til dags ens set nede i motorrummet.

Publiceret: 05. November 2017 11:30
Leveret af Lokalavisen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Lokalavisen Kalø Vig

Fik du læst
ANNONCER
Se flere