Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Kommentar: Gulerods-puljen

Af Lars Norman Thomsen, redaktør:

"Vil det motivere en folkeskole ekstra til at få løftet afgangselevernes eksamensresultater i dansk og matematik, hvis Undervisningsministeren stiller dem en pulje penge i udsigt?

Ja, mener de tre nuværende regeringspartier. En økonomisk gulerod er den helt rigtige vej til fremgang.

Mon det er så enkelt?

Et af Venstres folketingsmedlemmer i Østjylland, tidligere Randers borgmester Michael Aastrup Jensen, mener, at en økonomisk gulerod er lige det, der skal til.

Han er en af mange Christiansborg-politikere fra primært partiet Venstre, der er blevet sendt i byen med et budskab til vælgerne om, at puljen på hele 500 mio. kroner målrettet 120 skoler over hele landet er en åbenbaring.

“Hos os i Østjylland går det generelt godt, men der er enkelte skoler, som halter efter. Dem skal vi have løftet. Derfor får aftalen betydning for 21 skoler i bl.a. Randers, Aarhus, Horsens, Syddjurs og Norddjurs. Skolerne kan hver især se frem til en del af puljen på 1,4 mio. kr. årligt, hvis de formår at reducere andelen af elever, der ikke får karakteren 4 i dansk og matematik ved afgangseksamen tilstrækkeligt. “

og videre:

“Venstre arbejder vi hårdt for, at alle unge kommer godt fra start, og vi har tidligere set, at økonomiske belønninger og krav giver større fokus på kerneopgaven. Derfor mener jeg også, at skolepuljen kan blive den afgørende løftestang til at få reduceret andelen af elever, der forlader folkeskolen uden basale faglige forudsætninger for at klare sig videre i livet.”

Der er flere interessante ting i det her:

1. Når man helt efter den liberalistiske lærebog skal belønnes på bagkant, er det så fordi, at ledelse og lærere på de 120 udvalgte skoler efter Michael Aastrup Jensens opfattelse ikke har fokus det, som han kalder kerneopgaven?

2. Synes Michael Aastrup Jensen, at udvælgelsen af de 120 skoler (eksamenskarakterne for 9. årgang de seneste tre år) er tilpas statistisk validt til, at man kan konkludere, at lige netop de 120 udvalgte skoler er under lavmålet, hvad faglighed angår?

3. Hvorfor ikke benytte den modsatte konklusion og give halvdelen af skolerne pengene forlods som et forsøg på at få efterprøvet, hvad der virker bedst?

a. Bedre økonomi forlods til eksempelvis at sætte flere lærerkræfter ind, fordi det kan være med til at løfte det faglige niveau?

eller:

b. En økonomisk gulerod på bagkant, som regeringen mener det?"

Publiceret: 18. Maj 2017 18:45

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Lokalavisen Kalø Vig

ANNONCER
Se flere
Lokalavisen Kalø Vig
Seneste
Lokalavisen Kalø Vig
Mest læste
Lokalavisen Kalø Vig
112