En melding fra Banedanmark til Aarhus Letbane har sået tvivl om, hvornår opgraderingen fra Ryomgaard til Grenaa vil ske. Arkivfoto.
En melding fra Banedanmark til Aarhus Letbane har sået tvivl om, hvornår opgraderingen fra Ryomgaard til Grenaa vil ske. Arkivfoto.
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Djursland: Der er pludselig tvivl om letbanens halvtimedrift

De to Djursland-borgmestre går sammen med regionsrådsformanden i offensiven for letbanen

Her godt et år inden djurslændingene efter planen ville kunne nyde godt af halvtimesdrift på letbanen mellem Grenaa og Odder, har Banedanmark sået tvivl om det vil kunne nås. Det skulle have været til oktober 2017, men i et brev fra Banedanmark til Aarhus Letbane hedder det nu, at man ikke ser det nødvendigt at opgradere strækningen fra Trustrup til Grenaa og at det vil blive svært at gennemføre den nødvendige sikring af overkørslerne. Det betyder, at halvtimedriften fra Grenaa til Aarhus ikke vil kunne ske fra oktober 2017.

Brev til transportminister

Den udmelding har fået de to borgmestre fra Djursland Jan Petersen og Claus Wistoft til sammen med regionsrådsformand Bent Hansen at skrive til transportminister Hans Chr. Schmidt for at få ham til at finde en løsning.

De henviser til en politisk aftale i juni 2014. Ifølge den skal der ske en hastighedsopgradering på hele strækningen Hornslet - Grenaa, og den skal foretages, mens banen er lukket, sådan at hele strækningen Odder - Grenaa kan åbne i oktober 2017.

“De opstillede forudsætninger i aftalen er opfyldt, og arbejdet kan derfor sættes i gang. Banedanmark har haft tid og lejlighed til at indpasse hastighedsopgraderingen på Grenaabanen i sin planlægning i de to år, der nu er gået siden den politiske aftale blev indgået i Folketinget”, skriver Jan Petersen, Claus Wistoft og Bent Hansen.

Aarhus Letbane I/S har således indkøbt 12 særlige letbanetog, der opfylder hastighedskravet på de 100 km/t, og beslutningen om at etablere en krydsningsstation i Trustrup, der er en forudsætning for at gennemføre halvtimesdrift, er truffet. Desuden er valget af sikringsteknologi ved overkørslerne på plads.

“Parterne bag letbanen må derfor betragte det som en misforståelse, når der fra Banedanmarks side signaleres tvivl om gennemførelsen af hastighedsopgraderingen inden letbanen åbner oktober 2017.”

Det har ikke været muligt at få et svar fra Banedanmark

Publiceret: 20. Juni 2016 12:00
¨

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Lokalavisen Kalø Vig

Annonce
Annonce
ANNONCER
Se flere
Lokalavisen Kalø Vig
Seneste
Lokalavisen Kalø Vig
Mest læste
Lokalavisen Kalø Vig
112